ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ
Ξέρετε ο ανθρώπινος πολιτισμός, στον τρόπο που λειτουργεί ,δεν διαφέρει σε πολλά πράγματα από την λειτουργία και τους κανόνες του ανθρώπινου οργανισμού. Όπως, ο οργανισμός μας διοικείτε από έναν εγκέφαλο, έτσι και ο εκάστοτε πολιτισμός διοικείτε από τους διάφορους εγκεφάλους .Φυσικά όπως ανανεώνετε η γενιά των κυττάρων, έτσι ανανεώνονται και οι γενιές των ανθρώπων. Στον οργανισμό υπάρχουν τα κύτταρα που αμύνονται σε κάθε τι ξένο που πολλές φορές εισχωρεί εντός του.. έτσι και στον ανθρώπινο πολιτισμό μπορείτε να βρείτε ανθρώπους η ακόμα και ολόκληρες φατρίες που ορμάν προς κάθε τι που φαντάζει ιός στο πολιτισμικό σώμα. Όχι, μην φανταστείτε ότι ο κάθε πολιτισμικός ιός που αναφέρω έχει να κάνει με φυλετικές κατάστασεις !! Αλλά, ας μην ξεφύγουμε από τον οργανισμό. Ο ίδιος ο οργανισμός, ξέρει άλλωστε πως ο κάθε ιός, είναι πολλές φορές απαραίτητος γιατί μέσω της ύπαρξής του ο οργανισμός γεvνάει νέες μορφές κυττάρων, ώστε να μπορεί να νικήσει τον ιό. Όμως ταυτόχρονα εξελίσσεται και ο ίδιος, αφού τα κύτταρα είναι μέρος του! Και ναι, φίλε αναγνώστη ίσως οι επιστήμες, μπορεί να σου πουν πολύ πιο εύκολα το πώς δένει το αρνητικό με το θετικό σε ετούτο το σύμπαν, τόσο ομοιόμορφα που το ένα να έχει τελικά ανάγκη το άλλο στον αγώνα της επιβίωσης. Αλλά ας αφήσουμε τους ιούς και ας ασχοληθούμε με κάτι που τρέμει κάθε οργανισμός, την στατικότατα .Βλέπετε, αυτή η καταραμένη λέξη πάει πακέτο με έναν εξίσου καταραμένο τύπο με δρεπάνι, το θάνατο! Ο βιολογικός οργανισμός το ξέρει αυτό και πράττει ανάλογα δημιουργώντας νέες λύσεις-κύτταρα .Όμως, στο πολιτισμικό οργανισμό, που μπορούμε να βρούμε αυτά τα νέα κύτταρα ; Μα πίσω από κάθε άνθρωπο, που αποτέλεσε κινητήριο μοχλό προς καινούργιες κατευθύνσεις, από ποιητές που με τους στίχους τους ενέπνευσαν, πολεμιστές, ηγέτες ,επιστήμονες που με τις ανακαλύψεις τους έσωσαν ανθρώπους κλπ. Ο Αδαμάντιος Κοραής λοιπόν αποτέλεσε ένα τέτοιο κύτταρο του πολιτισμού της εποχής του ,μέσω του οποίου,εμπνεύστηκαν άνθρωποι και εμπνέονται ακόμα. Βεβαία σήμερα, άνθρωποι σαν τον Κοραή έχουν παραμεριστεί ,γιατί οι ιοί είναι κατασκευασμένοι και οι λύσεις προγραμματισμένες σε μια κατασκευασμένη ιστορία του αύριο με εξίσου κατασκευασμένους σωτήρες . Άσε, που πολλές από εκείνες τις νέες λύσεις είναι απλώς φορεμένοι μανδύες ανάποδα και αυτό μπορεί να το καταλάβει κάθε άνθρωπος που ξέρει στοιχειώδη ιστορία. Όλες αυτές τις σκέψεις και με άλλες τόσες που δεν γράφονται σε ετούτες τις γραμμές, επισκεφτήκαμε τον τάφο του Αδαμάντιου Κοραή ως ένα μικρό φόρο τιμής .Βλέπετε, θεωρούμε πώς αποτελεί ένα μνημείο τόσο της ιστορίας μας, αλλά και του ίδιου του ανθρώπινου πολιτισμού, που θα πρέπει να το επισκεφτεί κάθε Έλληνας, αλλά και άνθρωπος .Ο τύμβος έστεκε εκεί σιωπηλά ώστε να θυμίζει σε όλους μας, ότι πολιτισμός μας μπορεί να γεννάει λύσεις, ακόμα και αν είναι άρρωστος φαινομενικά και αλίμονο στους κατασκευαστές λύσεων όταν θα βρεθούν απέναντι στις πραγματικές λύσεις.Ναι, ξέρω κάποιοι τώρα μουρμουράνε λέγοντας ότι ο κόσμος έφτιαξε τον άνθρωπο καθ'ομοίωση και εγώ θα απαντήσω δανειζόμενος χριστιανικές ρήσεις .Ο άνθρωπος είναι μέρος του Θεού και ο Θεός μέρος του ανθρώπου. Και όποιος το έπιασε ,το έπιασε……
ΒΙΟΣ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΥ ΚΟΡΑΗ
Ο Αδαμάντιος Κοραής γεννήθηκε στην Σμύρνη το 1748.Καταγόνταν από εμπορική οικογένεια και το 1771, ασχολήθηκε με της επιχειρήσεις του πατέρα του στο Άμστερνταμ αλλά χωρίς επιτυχία. Το 1783 αποφασίζει να ασχοληθεί με την ιατρική και έτσι μεταφέρετε στην Γαλλία .Ένα χρόνο αργότερα πεθαίνει ο πατέρας του και έτσι ξεκινά για καθαρά βιοποριστικούς λόγους να μεταφράζει έργα όπως το ΚΑΤΗΧΗΣΗ του Ρώσου μητροπολίτη Πλάτωνος. Το 1788 τελειώνει τις σπουδές του και πηγαίνει στο Παρίσι , εκεί θα γίνει Γάλλος υπήκοος ,συνεχίζει τις μεταφράσεις και γράφει το ΑΔΕΛΦΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ. Ένα από τα πράγματα που είναι εμφανές στα έργα του Κοραή, είναι η αντίθεση του προς την συντηρητική θεωρία, η οποία ήταν ενάντια στον διαφωτισμό και στην πνευματική πρόοδο. Για να εμψυχώσει του Έλληνες της επανάστασης γράφει το ΑΣΜΑ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΡΙΩΝ, ενώ το 1799 τυπώνει τον ΘΕΟΦΡΑΣΤΟ και ένα χρόνο μετά το ΠΕΡΙ ΑΝΕΜΩΝ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ του Ιπποκράτη . Γι' αυτό του το έργο θα βραβευτεί το 1810, ενώ η εκδοτική του δραστηριότητα θα συνεχίσει μέχρι το 1827, με έργα όπως ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ του Πλουτάρχου, ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΙΣΟΚΡΑΤΗ κλπ. Όταν ξεσπάει η επανάσταση είναι από εκείνους που δεν θεώρησαν την ώρα κατάλληλη, ώστε η Ελλάδα να γίνει αυτόνομη, ωστόσο φρόντισε με άρθρα του στον ξένο τύπο να δημιουργηθεί ένα κλίμα υπέρ των Ελλήνων. Μετά τον θάνατο του Καποδίστρια θεωρείτε ηθικός αυτουργός, αφού με κείμενα του έβαλε προς την πολιτική του. Θα πεθάνει στο Παρίσι και τα κόκκαλα του θα μεταφερθούν στην Αθήνα το 1877.
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Ο Αδαμάντιος Κοραής είχε αρκετά ριζοσπαστικές θέσεις απέναντι στην τότε Εκκλησία, υποστήριζε πως το έργο των Αποστόλων είχε διαβρωθεί μέσα από το τότε καθεστώς και ως υπεύθυνο θεωρούσε την έλλειψη παιδείας .Επίσης θεωρούσε πως η Γραφή πρέπει να αναλύεται μέσα στους ναούς, ενώ ο ίδιος υποκίνησε πολλούς να γράψουν βιβλία σχετικά με την λατρεία και το ήθος.Παρότι ήταν αρκετά καυστικός απέναντι στο τότε θρησκευτικό κατεστημένο, ο μητροπολίτης της Μόσχας Πλάτωνος γράφει : Η κατήχηση του λαού οφείλεται στον Μέγα διδάσκαλο του γένους Αδαμάντιο Κοραή .Όμως παρόλο, τα όσα λέει ο Πλάτωνος η μεταφράση που έκανε ο Κοραής και αφορούσε τον τρόπο ταπεινότητας, που πρέπει να εφαρμόζουν οι ιεροκήρυκες καταδικάστηκε από την ιερά σύνοδος.Κλείνοντας δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πώς ο ίδιος ήταν υποστηριχτής της καθαρεύουσας .
ΓΡΑΦΕΙ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ.