Του Σάββα Δ. Βλάσση, εκδότη του περιοδικού Δούρειος Ίππος Ουσιαστική επιβεβαίωση της αισθήσεως ότι τελικώς το υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ θα παραμείνει στο Πολεμικό Ναυτικό, προέκυψε από την συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο υπουργός Εθνικής Αμύνης Ευάγγελος Βενιζέλος το απόγευμα της 17ης Μαρτίου. Ο ΥΕΘΑ ξεκίνησε περιγράφοντας ότι θέση της ελληνικής κυβερνήσεως είναι ότι το υποβρύχιο πρέπει να πωληθεί σε τρίτη χώρα, διευκρίνισε δε ότι το ζητούμενο είναι να εξεταστεί η δυνατότητα πωλήσεως με υψηλότερο τίμημα από τα 300 εκατ. ευρώ που το τιμολογεί σήμερα η γερμανική πλευρά. «Με δεδομένο ότι η ιστορική τιμή των υποβρυχίων 214 το 2000 ήταν 463,25 εκατ. ευρώ και με δεδομένες τις διεθνείς τιμές για τα υποβρύχια τύπου 214, δεν μπορούσαμε να αποδεχτούμε σε καμία περίπτωση να πιστωθούμε για το υποβρύχιο αυτό, μόνο 300 εκατ». δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Βενιζέλος. Οι πραγματικές προθέσεις ή τουλάχιστον η «φιλοσοφία» πίσω από τον «ελιγμό» της ελληνικής πλευράς κατά την διάρκεια της διαπραγματεύσεως, διεφάνησαν στις απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Όπως είναι γνωστό, τον Μάιο του 2005, στην διάρκεια δοκιμών του ΠΑΠΑΝΙΚΟΚΗ, διαπιστώθηκαν αποκλίσεις από τις τεχνικές προβλέψεις της συμβάσεως. Η γερμανική πλευρά προέβη σε εργασίες τροποποιήσεως του υποβρύχιου, μετά τις οποίες, το 2008, η γερμανική υπηρεσία εξοπλισμών BWB, μετά από αίτημα του ΥΠΕΘΑ, πιστοποίησε ότι το υποβρύχιο είναι αξιόπλοο και επιχειρησιακό. Το ΓΕΝ αποδέχθηκε ότι με τις τροποποιήσεις είχαν θεραπευτεί τα προβλήματα που παρουσίαζε το υποβρύχιο, πλην όμως, το ΥΠΕΘΑ δεν προέβη στην αποδοχή του για λόγους σκοπιμότητος. Σήμερα, η ελληνική πλευρά εμφανίζεται έτοιμη να αποδεχθεί το τροποποιημένο υποβρύχιο που απέρριπτε με «ανεξήγητη» επιμονή. Το πώς μεθοδεύεται η διαδικασία αυτή απαντήθηκε από τον ΥΕΘΑ, ο οποίος ανέφερε πως αναμένεται νέα «επίκαιρη πιστοποίηση» του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ από την BWB εντός του 2010, μετά την οποία θα ακολουθήσουν δοκιμαστικοί πλόες από το ΠΝ, με σκοπό να δοθεί η τυπική έγκριση από πλευράς ΓΕΝ για αποδοχή του υποβρυχίου. Διευκρινίστηκε ότι δεν υφίσταται σήμερα νομικό πλαίσιο για την διεξαγωγή αναλόγων δοκιμών από το ΠΝ και ότι τώρα εκδόθηκε η πάγια διαταγή για εν πλω δοκιμές υποβρυχίων. Πρόκειται ασφαλώς για τυπική διαδικασία η οποία συμφωνήθηκε προκειμένου να απεμπλακεί η υπόθεση και να διαφυλαχτούν τα προσχήματα για την ελληνική πλευρά. Στην φυσιολογική απορία των δημοσιογράφων ότι αφού πλέον ουσιαστικά παραδέχεται η ελληνική πλευρά ότι το τροποποιημένο υποβρύχιο είναι αξιόπλοο, γιατί δεν το αξιοποιεί το ΠΝ, η απάντηση του κ. Βενιζέλου ήταν άκρως χαρακτηριστική και παραστατική: ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Τώρα, εάν μετά την ύψωση της ελληνικής σημαίας εμφανιστεί το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού σύσσωμο, μάχιμοι και μηχανικοί και κάνουν ομαδικό διάβημα περί του ότι θέλουμε το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» πάση θυσία, αυτό θα το αντιμετωπίσει το Υπουργικό Συμβούλιο. Αλλά εμείς το παίρνουμε για να το μεταπουλήσουμε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν αποκλείεται να το κρατήσουμε όμως. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι κάτι το οποίο μας έχει απασχολήσει. Εμείς το παίρνουμε για να το πουλήσουμε. Αλλά θέλουμε να το πουλήσουμε στην τιμή που πρέπει και θέλουμε να το πουλήσουμε σε ανθρώπους οι οποίοι δεν είναι περαστικοί. Είναι άνθρωποι οι οποίοι έχουν στα δικά τους πολεμικά ναυτικά τους δικούς τους μηχανικούς και τους δικούς τους νηογνώμονες». Η επιμονή των δημοσιογράφων, ήταν εμφανές ότι ενόχλησε τον ΥΕΘΑ, ο οποίος βρέθηκε υποχρεωμένος στην ουσία να «απολογείται» για την αντιφατική στάση που τηρήθηκε επί του συγκεκριμένου από την προηγουμένη κυβέρνηση, επί ημερών Βαγγέλη Μεϊμαράκη. Στο ερώτημα για την τύχη του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ, εάν δεν καταφέρει η Ελλάδα να τον πουλήσει, ο ΥΕΘΑ παρακάλεσε «να σταματήσει εδώ αυτή η συζήτηση, γιατί αυτή η συζήτηση έτσι όπως διεξήχθη χωρίς να έχει καταγγελθεί η σύμβαση και χωρίς να έχουν ληφθεί μέτρα από το 2006 έως το 2010, βλάπτει το δημόσιο συμφέρον». Μετά την λήξη της συνεντεύξεως, εκτός μικροφώνου, ο ΥΕΘΑ ανέφερε με νόημα στους δημοσιογράφους που τον «πολιορκούσαν» για το συγκεκριμένο ζήτημα, ότι θα πρέπει να επιτευχθεί και μια «καλή τιμή» για να πωληθεί ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ… Ο κ. Βενιζέλος δήλωσε ότι η συμφωνία πλαίσιο που έχει επιτευχθεί, αναμένεται να καταλήξει σε 4-5 μήνες στην αναλυτική σύμβαση που θα υπογραφεί. Αυτή προβλέπει την ναυπήγηση 2 νέων υποβρυχίων Τύπου 214, αντί του εκσυγχρονισμού 2 Τύπου 209, που προέβλεπε το πρόγραμμα NEPTUNE II. Η τιμή κατ’ αποκοπήν (fixed price) των 2 νέων υποβρυχίων, ορίστηκε στα 500 εκατ. ευρώ ανά μονάδα, την στιγμή που από ελληνικής πλευράς, κατά την έναρξη της διαπραγματεύσεως, αυτή υπολογιζόταν μεταξύ 480-540 εκατ. ευρώ. Το συμπέρασμα είναι ότι ο στόλος υποβρυχίων του ΠΝ στο εγγύς μέλλον, θα διαμορφωθεί σε 6 Τύπου 214, 1 εκσυγχρονισμένο Τύπου 209/1200 ΑΙΡ και 4 εκσυγχρονισμένα Τύπου 209/1100. Τα 3 μη εκσυγχρονισμένα Τύπου 209 αναμένεται να αποσυρθούν κατά την σταδιακή είσοδο σε υπηρεσία των υποβρυχίων Τύπου 214. www.stragegy-geopolitics4.blogspot.com |